Města chtějí Matěje zachránit. Jeho oprava vyjde na 7 milionů

, aktualizováno:

Parní lokomotiva Matěj 433.002 nejezdí od letošního března, kdy mu skončila technická způsobilost pro kotel. V tu chvíli se provedlo zjištění dalšího technického stavu celé lokomotivy. Při něm se ukázalo, že oprava musí být velmi masivní a zhruba třikrát nákladnější, než se odhadovalo. „Opravu nutnou pro další provozuschopnost Matěje odborníci spočítali celkem na zhruba 6 milionů korun bez DPH, takže jsme někde nad sedmi miliony korun. Dle dostupných informací navíc na Matěje nelze využít žádných dotačních titulů," řekl starosta Radim Holiš, jenž byl jednání v Meziříčí přítomen za Rožnov pod Radhoštěm.

Na prvním setkání všech zainteresovaných stran panovala shoda na tom, že se budou snažit pomoci dle aktuálních možností. Zástupci Národního technického muzea, které je vlastníkem lokomotivy, sdělili, že se mohou na opravě podílet maximální částkou 500 tisíc korun. Podobně kontrovali také starostové tří valašských měst. „S kolegy z Valašského Meziříčí a Vsetína jsme se shodli na tom, že půjdeme do svých zastupitelstev s tím, že budeme žádat o schválení částky zhruba půl milionu korun na každé město. Dle vyjádření hejtmana Jiřího Čunka je připraven pomoci také Zlínský kraj, konkrétní částka ovšem nebyla upřesněna," prozradil další informace z jednání starosta Rožnova Radim Holiš. Při hledání možných zdrojů přišla řeč i na další možné varianty. „Zkusíme oslovit i zástupce mikroregionů a zjistit jejich finanční možnosti. Znovu vyvoláme schůzku se zástupci Národního technického muzea a případně také s ministerstvem," doplnil starosta Valašského Meziříčí Robert Stržínek. Společný zájem všech stran o záchranu více než 70leté lokomotivy potvrdil také starosta Holiš. „Shodli jsme se, že Matěj má pro náš region velký historický význam a že k nám patří. Proto se jej budeme snažit zachránit a uděláme, co je v našich silách," dodal Radim Holiš.


Autor: