Názor: Konstruktivní kritika jako základní vlastnost opozice

, autor:
Konstruktivní kritika jako základní vlastnost opozice

Nedílnou součástí jakékoliv konstruktivní kritiky by mělo být navození lepšího řešení nebo možného východiska, které dovede adresáta takovéto kritiky k zamyšlení. Kritizovat, více nebo méně subjektivně, dokáže téměř každý. S nestranností a vyvarováním se hanění na úkor skutečně konstruktivní kritiky je to horší. Právě nestrannost a věcnost je primárním předpokladem možného přínosu počinu s označením "konstruktivní kritika", zejména v oblasti politiky na jakékoliv úrovni.

Jedním z klíčových úloh politické opozice je mimo kontroly a kritiky koalice také vytváření nabídky alternativ. V posledních letech nabývám dojmu, že se (nejen) rožnovská opozice od těchto základních úloh oprostila a uchýlila se pouze k bezpředmětnému kritizování všeho, co "garnitura" vypustí na světlo světa bez hlubšího zájmu nastolit jiná řešení nebo východisko problematiky, jež se stala jádrem její kritiky; po nabídce alternativ pusto, prázdno.

Když se řekne (nejen) rožnovská opozice, vybavím si bohužel pojmy jako - slovní přestřelky, značně subjektivní kritika nebo sbírání politických bodů pro další volby. Podobné pojmy by se mohly objevit v docela povedené divadelní frašce, nikoliv na politické půdě. Konstruktivní kritika v politické kultuře je pro moderní společnost prvkem naprosto klíčovým. Kritika v rovině hanopisu nebo pomluvy bez věcného záměru je hřebíčkem do hrobu vytvoření takového politického prostředí, ve kterém mohou vznikat podněty vedoucí ke skutečně moderní demokracii, politické kultuře na úrovni a společenskému i ekonomickému posunu.

Nejsem s to tvrdit, že je výstupní hodnota a výsledky práce rožnovské opozice na bodu nula. Na miskách vah však bezpředmětné slovní přestřelky, nevěcná, často nemístná kritika bez nabídky alternativy a sbírání politických bodů převažují nad skutečným přínosem opozičního snažení.

Karel Čapek:
,,Kritizovat - to znamená usvědčit autora, že to nedělá tak, jak bych to dělal já, kdybych to uměl."

Autor: David Baroš